Advarsel

Dette er mine tanker akkurat nå, ikke mine meninger. Denne bloggen er min sikkerhetsventil, og innholdet er eder, galle og sjelelig oppkast, hårballer fra min psyke som hostes, harkes og kastes opp på internettet sånn at jeg kan få all dritten min UT og slipper å gå å bære på det. Dette er ikke et angrep, det er selvforsvar. Du er advart.

søndag 20. juli 2008

Before the secrets get revealed.

Jeg tenker av og til en del på absolutt moral.

Det onde og det gode i mennesker, og hva det er for noe. Jeg blir aldri hverken konkret eller ego-onanistisk, men jeg tenker en del.

Jeg brukte store deler av min ungdom på å narre meg selv til å tro at jeg var en egoistisk, narcisistisk jævel uten medlidenhet eller nestekjærlighet, en som tok seg til rette og lo av andres smerte. I det siste har jeg blitt mer og mer klar over at det var et selvbedrag, en løgn jeg fortalte meg selv for å gjøre livet mitt enklere og for å rettferdiggjøre den aggresjonen og det hatet jeg følte mot andre.

Som voksen har jeg roet meg ned, funnet meg til rette i verden og blitt mildere. Men det er kun nå i senere tid jeg har blitt var for i hvilken grad jeg har løyet til meg selv.

Og likevel tar jeg meg selv i å tenke på hvilken tilfredsstillelse det er i å ta fra noen noe som betyr noe for dem, kun fordi jeg har mulighet og kan få noe ut av det. Eller å være med på å ødelegge noe som kunne ha blitt vakkert, bare for å gi meg selv kortvarig glede.

Er det det som er menneskelig ondskap? Skadefryd?

Jeg er jo bare snill og god, varm og myk. Jeg liker å kose, elsker å se folk jeg er glad i smile og lever for å hjelpe dem jeg elsker og å gi av meg selv. Hvordan kan jeg være alt dette,  være så omsorgsfull, og samtidig så hjerterå?

For meg er det det ultimate paradokset i mitt liv. Jeg skaper og ivaretar med den ene hånden og ødelegger med den andre.

Det ligger sikkert dyp, fundamental visdom i de ordene, men det driter jeg i. Visdom får man ved å betrakte fra utsiden, ikke fra innsiden. Jeg er midt oppe i det, svømmer rundt i det og dykker ned i det som det passer meg. Jeg flyter. 

Og det er godt.

Ingen kommentarer: