Advarsel

Dette er mine tanker akkurat nå, ikke mine meninger. Denne bloggen er min sikkerhetsventil, og innholdet er eder, galle og sjelelig oppkast, hårballer fra min psyke som hostes, harkes og kastes opp på internettet sånn at jeg kan få all dritten min UT og slipper å gå å bære på det. Dette er ikke et angrep, det er selvforsvar. Du er advart.

torsdag 23. oktober 2008

But you still don't like to leave before the end of the movie.

I dag har jeg lyst til å tenke litt på vold.

Så, vold er over alt rundt oss. Vi ser den på teve, vi leser om den både i aviser, tegneserier og skjønnlitterære bøker, vi tilber den i kinosalene og foran spillkonsollene våre og utforsker den lengre, dypere og hardere enn tidligere.

Dette fører igjen til at volden graver seg dypere ned i samfunnet vårt. Den blir en del av vår memetiske arv, og dette tankegodset sleper vi med oss og overleverer til våre medmennesker. Volden forsterker seg selv i samfunnet, både konseptuellt og som reelt fenomen.

Jo mer vi som samfunn utsettes for vold gjennom populærkulturen, jo mer fester volden seg i vår bevissthet. Resultatet, i siste instans, er et samfunn preget av brutalitet og vold.

So far so good. Så hvor vil jeg med dette? Ingen anelse.

Jeg liker vold. Jeg har flere ganger appellert til voldens estetikk i diskusjoner om moral i forhold til medier, og jeg mener fremdeles at vold kan være vakkert. Se på 300, se på Kill Bill-filmene. Estetisk brutalitet på sitt aller fremste.

Så finnes det en kobling mellom brutalitet og seksualitet? Jeg vet mange som påstår eller mener det. Det har vært nevnt i flere feministiske kretser, da gjerne som argument for hvorfor menn er mindreverdige. Nå er mine meninger om det en helt annen, bare delvis relatert sak, så vi tar det senere. Men vold og sex går, i mange sammenhenger, hånd i hånd.

Det finnes mange grunner til å ha sex, men de jeg opplever oftest er behov for nærhet og intimitet med et annet menneske og ønske om å dominere et annet menneske.

Intimitetsbehov er viktige for oss, fordi de bekrefter vår egenverdi og fordi vi er sosiale dyr med et forplantningsbehov.
Det jeg synes er spennende er at også behovet for dominans og kontroll handler om bekreftelse av egenverdi og forplantningsbehov.
Og hva er vold, om ikke den ultimate utøvelse av dominans over et annet menneske?

Nå mistet jeg tråden min, og er ikke lenger sikker på hva jeg prøver å si. Kanskje det handler om menneskelig natur eller noe. Jeg vetta faen.

Ingen kommentarer: